Kas teadsid ? Raplamaa Rattamaratoni rajalood

Raplamaa Rattamaraton. Sõidad lihtsalt metsaradu? Mitte päris.
See sõit teeb ringi peale ammuste esivanemate maadele ja tahame Sinuga sealseid lugusid jagada. Jälgi meie instagrami kontot ja suudad ehk võistluspäeval rajal olles tajuda kaugete aegade kaja ja esivanemate kunagisi pingutusi looduse taltsutamisel.
Aga väikese viivitusega täiendame ka seda postitust.
Alustame algusest.
Start on Laukataguse puhkekülast. Laucataux nimelist kohta mainib Taani hindamisraamat juba aastal 1241.
Täna on siinses puhkekülas õdus mätaskatusega suitsusaun, küllap oli selline kasutuse ka aastasadu enne meid.
laukataguse suitsusaun
NB! Seda on võistluspäeval võimalik oma tiimile või seltskonnale rentida, täpsem teave Laukataguse peremeestelt info ät laukataguse.ee

Mis on ühist Raplamaa Rattamaratonil ja Rocca Al Mare Vabaõhumuuseumil?
Laukataguselt viib maratonirada mööda kitsast kruusast metsavahe teed Pasaaugu singlile.
Nimi pole laest võetud – nõnda hüüti rahvasuus kunagise Juuru kihelkonna Lau küla poodi, sest ta asus madalal alailma porisel kohal.
pasaaugu
Üsna tüüpilise põhiplaaniga poehoone ehitas 1914 Ingliste mõisa viinapõletaja Jaan Meinberg. 1934. aastast pidasid poodi Pauline Meinberg ja ta tütar Alice Tikerberg – Poe-Mamma ja Poe-Liisi. Umbes samal ajal vooderdati ja värviti maja ning pandi ukse kohale plekksilt kirjaga „Koloniaal-kauplus A. Tikerberg“.
Tolleaegses tüüpilises segapoes müüdi nii petrooli, soola-suhkrut, teed, kakaod, kohvi, rosinaid, riisi, maiustusi, heeringaid kui lõhnaseepe, niiti-nõelu-nööpe, lambiklaase ja -tahte, nõusid, tubakat-sigarette, köisi, hobuserakmeid, kingaviksi, hambapulbrit, postkaarte ning kangaidki. Vabaõhumuuseumisse toodi hoone 1999, külastajaile avatud 2012.
Seega pasaaugule jõudes – mõelgem kangetele “koloniaal-kaupluse” pidajatele. Nemad on lahkunud mitme põlvkonna jagu meist seljataga, kuid nende pärand ja vaim on alles.
Nii Rocca al Mares kui Raplamaal Rattamaratonil.
pic 015Nii lookleb vana aed metsa all. Rohkem kui sajand tagasi laoti need üles kivi-kivi haaval.
Toona tähistasid aiad talumaade piire ja põllumaade vaheldumist metsaga. Pasaaugu singlile sisenetakse Kägiseva karjasulust ja kui hoolega jälgida, siis ületatakse ka üks kiviaed – Vana-Aseme ja Uue-Aseme talukohtade piiril.
Inimesed on siit ammu läinud, majadki kadunud – alles on vaid kiviaiad. Tummad tunnistajad kunagisele tööle ja vaevale.
Nõnda, et kui Pasaaugu tundub veidi raske, siis…..mõelge tagasi kunagistel eesminejatele.
D9F519B2-BC4F-4E88-BF20-70E3511321A5128 aastat tagasi oli tänasel trassil Ingliste vald ja tee käis Paidesse mööda Paluküla mägesid.
Täna on olnud aegade tunnismeheks järel vaid kunagine arestikamber, kuhu kõik pahandusi teinud inimesed elu järele mõtlema toodi.
Pasaaugu singel tuleb sinna kõrvale välja ja poolmaratoni sõitjatele jääb see täpselt tee serva paremale äärde.
D91EEE4E-D863-4ECE-BA84-7C42050719C8Viimased aastad on Raplamaa trass kulgenud Pasaaugust Nipernaadile ja siis justkui tagasi Kunilepa singlile. Sellel aastal on asi vastupidine – sellel suvisel metsatuka sees oleval ristmikul tuleb keerata kohe paremale ja poole kilomeetri pärast juba vasakule alla heinamaale. Kohe olemegi väljas Paluküla mägedes 😉
CDB5FBD1-A3B1-496E-A55A-C0154CAAD3F4Nipernaadi põndaku keskmine osa – rajanooli pole peaaegu üldse vaja, sest kogu trass on niidukiga niidetud, eksimisvõimalust polegi. Aegu tagasi keeras rada alla paremale suurema tee peale. Mõnedel aastatel on rada teinud tiiru peale Nipernaadi küngaste otsas olnud kahele talukohale. Sellel aastal aga on trass uus – väisatakse mõlemat talukohta ning tagumise tagant pööratakse paremale kuusikusse – uus rajalõik viib otse Paluküla mägede alla.
DJI_0021-copyKui siit ülalt alla vaatan, üle terve Raplamaa. Nagu öeldud, Nipernaadi singlilt viib rada sellel aastal otse Paluküla mägede alla. 18ndal kilomeetri ette tiksudes peaks liidritel minema põnevaks, sest ees ootab SiS Mäefinish.
Seekordne mäefinish on tõepoolest kõrgel…
Aga lohutuseks kõigile, kellele emakese maa gravitatsioon meelt mööda väga pole – kohe varsti on ka esimene SIS toitlustuspunkt. Saab taastada jõuvarud ja Sepa-Jüri rabasingli kaudu suunduda juba Ohekatku poole. Poolmaraton aga keerab tagasi kodu poole
40114729_1748568448595008_1598630554633240576_nPaluküla mäed seljataga, toidupunktis varud taastatud ja suund Ohekatkule.
1241 aastal siia ilma kirja pandud Odenkatke peidab endas 3 m suurust lamedat kivi.
Kalevipoja visatud. Kui aastavahetusel kell 12 kolm korda tagurpidi üle hüpata, pidi kulda leidma. Kel tahtmist, proovigu järele.
Ohekatku raudtee-ületuse esine on hea koht tiimijootjatele, sealt edasi ootavad ees Anikatsi singel, gaasitrass (mõelda vaid, kulgeda saab täpselt mööda energiatoru) ja Kuusemäe talu.
Ja see koht jätke endale meelde – mitte ainult pole seal võistluspäeval teine SiS toitluspunkt, vaid aastaläbi saab sealt imehead kitsepiima, toorjuustu ja jogurtit.